dinsdag 14 juni 2016

Wist je.......Binnen-Buiten

Het is zomer en het liefst willen we dus buiten leven maar wel in style!
Dus een fijne bank, leuke tafel, gezellig kastje en als het even kan ook een tv.
We brengen binnen buiten, met alles er op en er aan!
Dus graag ook de meubels van binnen of als dat niet kan de kleuren van binnen, het terras als verlengde van de woonkamer.
Ideaal!

Ik lees vaak op fb vragen als: ik wil mijn eethoek buiten zetten en schilderen met home decoverf van de A, kan dat, of als ik mijn salontafel buiten zet blijft hij dan wel mooi?
Maar de antwoorden zijn nog erger: een dun laagje uit een spuitbus lak van d A of parketlak wordt dan het meest geadviseerd maar ook deco varnisch is ook favoriet.  
Dan lopen de kriebels over mijn rug en denk ik wat jammer van de meubels.

Terwijl met een goede voorbereiding en goed materiaal best veel mogelijk is.
Het is heel belangrijk dat je met een kwaliteitsmerk krijtverf werkt anders wordt het een teleurstelling.
Kwaliteitsverschil in Krijtverf
Ik heb hier goede en mindergoede krijtverf gebruikt, en alleen de witte (van Made@Home) is goed gebleven, er zijn nog wel wat goede merken maar ik gebruik, zoals jullie wel weten het liefst M@H

Je moet in de eerste plaats wachten op een droge periode, het hout moet echt helemaal droog zijn, en na het verven moet het nog een paar dagen droog blijven!
Als je dat niet doet kun je houtrot krijgen of het hout bladerd snel af.
Als je zeker weet dat het hout droog is maak je het goed schoon met st Mark.
Eventuele oude (loszittende) verflagen kun je het beste wegschuren en dan nog een keer afnemen met een vochtige doek.
Nog even laten drogen in de zon en ondertussen de parasol klaarzetten.
Je schilderd in de schaduw omdat het anders veel te snel droogt en gaat vlekken.
Je kunt de verf wat verdunnen met een beetje water om het goed in te laten trekken.
Als je klaar bent met verven klap je de parasol in en laat je de verf in de zon drogen.
De krijtverf wordt heel hard door de zon en heeft verder geen afwerklaag nodig, wax zal zelfs onder invloed van de zon vet vlekken geven omdat het steeds weer zal smelten in de zon!
Krijtverf buiten zonder extra beschermingNa enkele dagen uitharden in de zon is het meubel met water af te nemen en kan in weer en wind buiten blijven.
Deze plank hangt nu twee maanden buiten.

Je kunt zelfs metalen meubelen met krijtverf verven, als je het metaal goed hebt ontvet en net als de houten meubels verft heb je snel een mooi resultaat!
Denk er aan dat het niet de beste beschermlaag is voor je meubels maar wel de kleurrijkste.
Ik heb zelf een oud gebeitst picknicktafeltje geverfd met verdunde krijtverf en na twee maand in weer en wind op Ameland zit de verf er nog goed op.
Het hout is door de beits beschermd en de krijtverf geeft de kleur!
Krijtverf over gebeitste tuinmeubels
Binnenmeubeltjes buiten.

Maar als je nou een veranda hebt en je wilt, net als ik zelf ook heb gedaan, meubeltjes bedoeld voor binnen, buiten gebruiken, wat kun je dan het beste doen?
Wij hebben onze veranda nu ongeveer 17 jaar, en er waren toen nog geen loungesets en leuke bankjes te koop dus hebben we wat meubeltjes opgescharreld en buiten neergezet.
Onze veranda krijgt weinig zon en ligt achter de vijver dus het is redelijk vochtig meestal.
Ik was al aan het experimenteren met verf en meubelspimpen dus kon ik mij mooi uitleven.
Meubels buiten beschermd met jachtlak
Deze meubeltjes hebben al die jaren buiten gestaan, de kast is vorig jaar naar binnen gegaan omdat de houtworm hem ontdekt had maar het kleine kastje, mijn koelkastje, staat er nog.
Ik heb toen met latex en tubetjes waterverf mijn eigen kleuren gemaakt, zelfs de bloemen die ik er met latex en acryl op schilderde zijn mooi gebleven, maar deze meubels zijn toen afgewerkt met de beste jachtlak die we toen konden vinden.
Het maakte de verf wel wat geliger maar zoals je ziet heeft het zijn werk goed gedaan.

Tegenwoordig zijn er ook mooie kleurloze lakken en beitsen om de meubeltjes buiten te beschermen, maar veel van de binnenmeubels zijn niet massief en zullen buiten snel bederven.
Een massieve eiken of teakhouten tafel kan onder een afdak wel lang mooi blijven, vooral als je het hout goed lakt of beitst.
Het effect van verkeerde en goedkope beitsen en lakken
Het effect van slechte lakken en goedkope beitsen zijn niet zo mooi!

En ook je kussens en plaids zijn tegen de weersinvloeden goed te beschermen.

De kussens van mijn bank onder het afdak blijven ook buiten, dat kan omdat ik ze behandeld heb.
Ik heb alle kussens, met de vulling gewassen in de wasmachine met harmisol voor de wasmachine.
Er zijn ook wel andere merken zoals HG, wat bij bijna elke suppermarkt te koop is, of een potje van het eigen merk van de ANWB, maar ik heb dat zelf nooit gebruikt.
Tuinkussens waterdicht maken in de wasmachine
Nu alleen nog iets tegen de muizen die er ook graag chillen.

Fijne zomer!

7 opmerkingen:

Corrie zei

Handige tips. Vooral die van de kussens moet ik onthouden.
Bij mij liggen ze ook op mijn bank onder de overkapping maar ze gaan toch een beetje muf ruiken.

Mirjam zei

Heel fijne tips Gea, voor als je je buitenmeubelen wilt gaan schilderen.
Fijne dag,
liefs,
Mirjam

Anoniem zei

Goede verf is zeker aan te raden. Ik heb dat gemerkt met de grey-wash van de Action. Hij bladert er zo af. Nu staat de tafel ook niet onder een overkapping en heeft hij de laatste tijd wel heel veel regen over zich heen gehad. En waarschijnlijk heb ik bij de verkeerde temperatuur buiten geverfd...Allemaal reden die een fabrikant dan gaat aanhalen...Ach, het was geen duur emmertje...Maar de volgende keer ga ik toch voor gerenommeerde merken...
Dankjewel voor de tips!
Liefs, Peetje

Home and Lifestyle zei

Deze winter waren we vergeten de tuinkussens uit het tuinhuisje te halen en op zolder te leggen en dat hebben we geweten. EĂ©n tuinkussen was aangevreten door een muis, de vulling is vast ook gebruikt voor een warm nestje elders. In de aankomende herfst de boel maar op tijd naar binnen halen. Bedankt voor alle tips!

Lieve groet, Ingrid

Elizabeth zei

De geverfde spulletjes die ik wel eens uit een tuincentrum mee neem, zijn buiten ook zo snel lelijk.
Je hebt gelijk dat je een goede kwaliteit verf verkiest boven goedkoop.
Daar heb je toch het langst plezier van!

Josephine zei

Wat een mooie tips heb je toch steeds voor ons Gea,
en het is inderdaad beter om kwaliteit verf en lakken
te gebruiken. Goedkoop is meestal duurkoop, en vooral
ook veel ergenis.

Bedankt voor alle tips.....

Lieve groetjes,
Josephine

Des guirlandes zei

Ik ben ook fan van krijtverf maar dan die van Annie Sloan. Dat blijft binnen èn buiten jàren goed. Er staan potten buiten die al vier of vijf jaar een laagje verf hebben en waar ik nog steeds niets aan zie.
Heerlijk dat er krijtverf bestaat!
Groetjes,
Barry