dinsdag 31 mei 2016

Wist je...........Tea Tree Oil!

tea tree oilMijn dochter vroeg mij van de week wat ze kon gebruiken tegen zwemmerseczeem.
Nu ze zwanger is wil ze liever niet zomaar wat smeren.
Daarom zijn we gaan kijken voor een natuurlijk middel.
We kwamen uit op Tea Tree Olie.
Dit is anti bacterieel en ontsmettend en word vaak gebruikt voor de voeten.

Ik heb al eerder een flesje in huis gehad voor de honden als anti vlo middel, maar je kan er nog veel meer mee doen.
Echt een middeltje wat je in huis moet hebben.
Ik heb wat tips verzameld en wil dat weer met jullie delen!
Tea tree olie
Zweetvoeten:
 Doe 5 tot 10 druppels tea tree olie in warm water. 
Neem elke avond een voetbad van ca. 5 minuten. 
Verdeel een paar druppels in je schoenen.
Voetschimmel: Was en droog voeten grondig. 
Gebruik 2x daags pure tea tree olie op de plekken. 
Wissel af en toe af met lavendelolie.
Nagelinfektie: 2x Daags een paar druppels tea tree olie in laten trekken.


Wintervoeten/-handen/-tenen: 2x Daags insmeren met pure of verdunde tea tree olie. 
Snijwonden: Een druppel tea tree olie op de wond.
Schaafwonden: Druppel wat tea tree olie op de wond of gebruik tea tree balsem.
Spierpijn: Voor en na inspannende sport tea tree olie op de spieren wrijven. 
Verstuikingen: Wrijf tea tree olie puur op verstuikte plaats om de pijn te verlichten.
Insektesteken/-beten: Dep of druppel pure tea tree olie of balsem op de steek/beet, het ontsmet en stilt pijn en jeuk.
Tea Tree oil
Luizen: een paar druppels tea tree olie bij de shampoo helpt tegen luizen.

Zonnebrand: Tea Tree olie helpt blaren voorkomen. 
Na het zonnebaden de huid inwrijven of deppen met een neutrale bodylotion, waaraan een paar druppels tea tree olie zijn toegevoegd.

Huis en was

Was ontsmetten: Meng 20 druppels tea tree olie op elke 4 liter water, en de was een nacht laten weken.
Luchtjes in de was:Als je handdoeken ‘dat luchtje’ hebben, was ze dan nog een keer met een kopje Baking Soda en een aantal druppels tea tree olie om de luchtjes en schimmel te verwijderen, gebruik dan geen wasmiddel.
Luchtverfrisser: Een paar druppels tea tree olie op een wattenbolletje verfrist de lucht.

Schoonmaken: Meng appelcider azijn met tea tree olie en gebruik dit mengsel om beschimmelde plekjes schoon te schrobben.

Spray: Maak een eenvoudige anti-bacteriële spray door op 50 ml azijn en 150 ml water en 4 druppels tea tree olie in een spuitfles doen. 
Gebruik inplaats van Dettol.

HUISDIEREN

Vlooien:  Bij honden (nooit bij katten gebruiken) kan je in het hoogseizoen 1x per week 1 druppel Tea Tree olie in de nek druppelen. 
Dit mag je verhogen tot maximaal 2 x per dag 1 druppel. 
Soms is het ook nodig om 1 druppel in de liezen en 1 druppel bij de staartaanzet te druppelen.
Na het wassen de vacht inwrijven met een vochtige spons met 1 - 2 druppels tea tree olie helpt ook.
Doe een paar druppels tea tree op de dekens of kussens van je huisdieren. 
Vlooien houden daar niet van.
Huiduitslag: Wrijf tea tree olie of balsem op de uitslag.
Snijwonden/Schurft/Jeuk: Gebruik tea tree olie of balsem. 
Indien nodig olie verdunnen met olijfolie.

9 opmerkingen:

Corrie zei

We kunnen al onze spullen wel uit de kast wegdoen en alleen dit flesje kopen. Hier kun je echt veel mee doen zeg.

Ger zei

Toen ik je lijst doornam over heilzame werking van deze etherische olie moest ik meteen aan cajeputi/kajapoeti olie denken wat ik destijds kocht in Indonesië waar het bij de behandeling van letterlijk iedere kwaal met succes gebruikt wordt als ik alle verhalen moet geloven.
De olie heeft een sterke eucalyptusachtige geur en zou antiseptische eigenschappen hebben.
Zoals je bij mensen in westerse landen vaak een zweem van parfumlucht ruikt in het voorbij lopen zo ruik je een eucalyptus geur bij veel Aziaten omdat daar volgens mij iedereen het middel wel ergens voor gebruikt.
Mijn Thaise schoondochter brengt ook vaak neussticks mee wanneer ze terug komt van haar reizen om tijdens verstopte neus bij verkoudheid mee te inhaleren via de neus,maar even zo goed draait ze de stick open en wrijft met opening van kleine flesje over jeukende insectenbeet of dept er even mee tegen voorhoofd en slapen omdat het haar verkoeling geeft bij warm weer.
Ik zie het meer als natuurlijk huismiddeltje maar zou toch willen adviseren om alles wat je leest aan informatie op internet niet moet worden opgevat als medisch advies.
Raadpleeg bij aanhoudende klachten daarom altijd een gekwalificeerde arts.

Fijne dag,Ger







Elizabeth zei

Grote grutten, dat is een veelzijdig goedje ...
We hebben helemaal geen andere middeltjes mee nodig!

Unknown zei

Mijn tips zijn altijd bedoeld als leuke weetjes en handige huismiddeltjes
Ik heb veel meer toepassingen gezien online maar die zou ik zelf nooit toepassen en dus ook niet delen!
Voor zweetvoeten, zwemmerseczeem, spierpijn en als anti vlo zou ik dit liever gebruiken dan een of ander chemisch goedje of zo en daarom durf ik deze tips te delen maar echte ziektes.....daar hebben artsen lang voor gestudeerd, ik niet😷

Josephine zei

Het is inderdaad een wondermiddel Gea, en zelf heb ik
ook altijd een flesje in huis. Vind het echt zeer te
waarderen dat je deze mooie en vaak handige tips met
iedereen deelt. En dan vooral omdat het geen chemische
middeltjes zijn.

Vroeger waren de mensen ook veel wijzer denk ik weleens
dan tegenwoordig, er zijn zoveel natuurlijke mogelijkheden
voor heel probleempjes, maar dat hoef ik jou niet te vertellen
want daar ben jij zeker een fan van, heel fijn!!!

Bedankt voor alle tips.

Lieve groetjes,
Josephine

Marijke zei

Wij hebben een hond die allergische reacties krijgt van vlooienmiddelen dus... ja fijn ga dit een keer proberen!
Dank je wel voor de altijd leuke tips!
fijne dag,
groetjes van Marijke

Anoniem zei

Ik had er wel eens van gehoord, maar nooit geweten dat het voor zoveel doeleinden gebruikt kon worden. Ik heb wel een vraagje: waarom kan het niet gebruikt worden voor katten? Is daar een speciale reden voor? Onze Polleke kan niet tegen elk anti-vlooienmiddel en dit leek me in eerste instantie wel wat. Maar als ze het afraden, natuurlijk niet.
Liefs, Peetje

Unknown zei

Peetje de olie is giftig voor katten, misschien omdat ze zo'n stuk kleiner zijn of omdat ze gevoeliger zijn ik weet het niet.
Maar voor katten heb ik wel wat anders: Biergist.
B-vitamines: Ook biergist en preparaten met biergist, rijk aan B-vitamines, helpen om vlooien weg te houden. Deze zijn ook geschikt voor katten
Dit vond ik op een site van een dierenarts.
En als je wat lavendel, korianderzaad, salie, rozemarijn, of kamille in het katten- of hondenkussen stopt, blijven de vlooien daar ook weg!
Groetjes Gea

Ger zei

Gea,Peetje lees dit eens en doe er je voordeel mee......of niet.
Het internet staat er bol van dat je geen tea tree olie moet gebruiken voor katten en waarom niet.
Ik pikte er een link uit als voorbeeld.
http://www.projectnaturalbeauty.nl/katten-en-etherische-olien/

Kan me voorstellen dat je als katten bezitter/liefhebber tips leest met de waarschuwing nooit voor katten gebruiken je ook graag wilt weten waarom niet.
Vandaar hier mijn goedbedoelde reactie,dat was mijn vorige reactie trouwens ook Gea.