dinsdag 24 mei 2016

Wist je...... Zeep!

Vandaag wil ik jullie wat leuke ideetjes geven om met restjes zeep wat bijzonders te maken.
Ik heb in het verleden al vaker zelf zeep gemaakt met frituurvet en gootsteenontstopper, maar dat doen we nu niet hoor!
We gaan nu van restjes zeep weer een nieuw zeepje maken, op een paar verschillende manieren.
Een leuke manier van hergebruik😊
Dit is ook leuk om met de (klein)kinderen te doen op een regenachtige dag!

Koud zeep maken.

Zelf zeep maken
Wat heb je nodig:
een blok of restjes zeep (ik gebruikte een blok zeep, gewoon de goedkoopste uit de supermarkt)
een bakje
een rasp
een beetje water, badschuim of douchegel (ik vind douchegel wel fijn)
koekjesvormpjes of siliconen ijsblokjesvormpjes
Eventueel:
Lavendel
Kruiden
sateprikker
lint en kralen.

Eerst het hele blok raspen. 
Aan het zeepschaafsel en eventueel wat lavendel of kruiden, telkens een klein lepeltje douchegel of water toevoegen en kneden totdat het aanvoelt als klei, maar niet te plakkerig!
Dan een vorm invetten met olijfolie of bakspray.
En het zeepmengsel in de vorm drukken, eventueel met een sateprikker een gaatje prikken, dit laat je 24 uur uitharden voor je het weer uit de vorm haalt.
Het zeepje is nog niet helemaal uitgehard maar kan wel verder bewerkt worden.
Mocht het toch breken dan plak je het met een beetje water zo weer aan elkaar.

Ik maak op deze manier ook wel zeepjes van babyzeep en gebruik het als extraatje als er een baby geboren is.
Zeep vormpjes


Smelten in de magnetron.


Restjes toiletzeep gooi je meestal weg. 
Bewaar de restjes en laat ze in een schaaltje smelten in de magnetron. 
Roer alles nu door elkaar en laat het weer hard worden in een vormpje.
Je hebt nu een uniek stuk zeep. 

Of je verwarmd de zeep in een vloeistof.

Wat heb je nodig:
Restjes of blokken zeep, ongeveer 450 gram 
3 ½ dl Vloeistof naar keuze, melk, thee of water 

Een geurolie
Gedroogde theeblaadjes, lavendel, kruiden
Olijfolie of bakspray
Vormpjes

Rasp de stukjes zeep of snij het tot kleinere stukjes.
Verhit de vloeistof tot 80 graden, het mag niet koken.


Voeg al roerend de zeep toe en blijf rustig roeren, verlaag de temperatuur en laat het mengsel zachtjes pruttelen.
Roer zo nu en dan tot de zeep helemaal is opgelost.
Dan kun je nu een geurtje of de lavendel, theeblaadjes of kruiden toevoegen, roer nog even goed door.
Vet de (bak)vormpjes in, en giet het mengsel in de vormpjes.
Dek dit af met een stukje vershoudfolie.
Laat de zeepjes 24 uur rusten, dan kun je de folie verwijderen en laat de zeep nog in de vorm 3 a 4 weken op een droge plaats verder uitharden.

Zelf wasmiddel maken!! 

Wat heb je nodig:
40gram (marseille)zeep raspen 
40 gram soda 
2,5l water
Oude wasmiddel flessen

Verwarm het water in een oude pan en laat de zeep en soda oplossen in het water.
Laat het weer afkoelen en roer het nog een keer goed door.
Voor een lekkere geur kun je enkele druppels geurolie toevoegen.
Vul dan de flessen.
Voor gebruik moet je het wasmiddel goed schudden.
Gebruik een wasbol, voor een volle wasmachine heb je ongeveer 100ml nodig, voeg voor een stralend witte was een eetlepel baking soda toe.

Eventueel kun je nog een glas witte azijn in het bakje voor de wasverzachter gieten voor een heerlijk zachte en frisse was.

Marseille zeep kun je online of bij Dille en Kamille kopen.
Misscchien ook wel bij een goede drogist maar dat weet ik niet!

Heb ik jullie weer geïnspireerd?

Veel plezier met deze lekker ruikende weetjes!

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Vroeger spaarde ik van die zeepvormpjes, schelpen, vogeltjes, engeltjes...Maar ik heb ze allemaal opgebruikt en nu heb ik alleen nog maar vloeibare zeep. Vind ik toch wat hygiënischer...Maar het lijkt me wel leuk om met kleine kinderen zoiets te maken. Later...als ik kleinkinderen heb...duurt nog wel even...hoop ik...toch? Haha...
Liefs, Peetje

Nana zei

Leuk idee. Dank je. 😊

Corrie zei

Ik wil nog steeds eens zelf waspoeder gaan maken.
Bedankt voor het recept.

Corrie zei

Ik zit net ergens op internet te lezen dat je azijn en soda nooit bij elkaar mag doen i.v.m. chemische reactie.

Josephine zei

En of je me geïnspireerd hebt, zo leuk om dit allemaal
weer te lezen, het doet me denken aan lang geleden toen
deed ik dit soort dingen ook, en eigenlijk krijg ik er
meteen weer zin in met al jou receptjes,

Leuk hoor, bedankt daarvoor Gea.

Fijne week gewenst.....

Lieve groetjes,
Josephine

Elizabeth zei

Leuke ideetjes! Ik heb nog nooit zelf zeep gemaakt, maar wie weet ...

Unknown zei

De azijn komt met het laatste spoelwater bij de was, dan is dat kleine beetje soda, 40 gram op 2 1/2 liter water allang weggespoeld 😌

Unknown zei

Dankjewel voor de superleuke tip, ik ben op rommelmarkten steeds op zoek naar oude zeepjes aan een touw, die hang ik aan de kraan in het toilet, nu weet ik hoe ik zeepjes zelf kan maken!

Lieve groetjes Michelle

Marjon zei


Hele leuke ideeën met de zeeprestjes...en heel leuk aan een oud touw...lieve groet Marjon

Anoniem zei

Ja leuk! Ik heb dat raspen ook wel gedaan. En er dan zeepjes van gemaakt, die ik weer gebruikte in zeepkettingen!
heel leuk om te doen!
Zeker leuk om met kleine kinderen te doen!

Fijne dag verder.

Marijke zei

Wat leuk de zeepjes!
fijne dag,
groetjes van Marijke

Unknown zei

gea, hoe had je dat gedacht zeep smelten in de magnetron? het wordt een zootje, op welke temperatuur doe je dat?