dinsdag 3 mei 2016

Wist je......... Matras schoonmaken.

Nu mijn dochter bezig is met de babyuitzet komen we ook daar zo nu en dan wat probleempjes tegen!
Ze wilde toch wel graag een wiegje voor de eerste maanden maar nieuw kopen vond ze toch niet echt nodig!
Via een fb groep kon ze een leuk schommelwiegje voor naast haar bed kopen en de prijs stond haar aan dus zijn we samen het wiegje op gaan halen!
Nou zat er ook een matrasje bij het wiegje maar dat had wel wat gebruikssporen zullen we maar zeggen!
Ze wilde er liever een nieuw matrasje voor kopen maar ik heb beloofd dat ik het eerst zou proberen schoon te maken, dit ging zo goed dat ik dat met jullie wil delen.
Ze hoeft geen nieuw matrasje te kopen!

Deze methode werkt ook voor vlekken op een bank of (tuin)stoel.

Je hebt niet veel nodig!

Matras schoonmaken
Een flesje waterstofperoxide
Een zakje baking soda
Een paar druppeltjes dreft afwasmiddel
En een sponsje

Neem een schaaltje en meng alles goed tot de soda is opgelost!
Neem dan het sponsje en maak het nat met je mengsel.
Boen de vlekken goed in en laat het drogen.
Urinevlekken in matras
Dit lijkt erger dan het was hoor!
Ik heb hier de vlekken al nat gemaakt.
Ik probeerde het eerst met een spray flesje maar dat gaat niet zo goed als met het sponsje.
Het beste is om dit in de zon te laten drogen maar het kan ook binnen.
Als het opgedroogd is kun je de resten van de baking soda opzuigen en je matras is weer schoon en ruikt weer heerlijk fris!
Als je bij dit sopje ook een paar druppels lavendelolie doet slaapt de baby ook nog lekker!

Matrasje schoonmaken

Het mengsel werkt ook tegen zweetplekken en je kunt er ook hoofdkussens mee behandelen! 
Maak niet teveel tegelijk klaar want je kunt het niet bewaren!

Voor later als de baby geboren is en er gebeurd eens een ongelukje heb ik deze tips al vast aan haar gegeven:

Plasplekken:
Dep de plasplek droog met keukenrol of een droge doek.
Strooi dan flink wat talkpoeder op de plek en laat dit een uurtje intrekken.
Stofzuig dan de talkpoeder op.
Maak een sopje van water en wasmiddel en sop daar de plek mee.
Spoel het na met schoon water en dep het droog met een droge doek!
Eventueel kan je de plek droog föhnen.

Ontlastingvlekken:
Dat maak je schoon met een sopje van Biotex omdat dit enzymen bevat die het vuil afbreekt. 
Eerst de vlek zoveel mogelijk schoonmaken keukenrol of een oude handdoek.
Dan de vlek bewerken met het sopje van Biotex. 
De schoongemaakte vlek weer zo veel mogelijk drogen met een handdoek of keukenrol. 
Strooi er flink wat talkpoeder op, dat neemt het laatste geurtjes en vocht op, laat dit een uurtje intrekken en zuig het dan op.
Zonodig kun je ook nog föhnen.


Ik kwam ook nog een tip tegen om met bleekwater de vlekken te behandelen, maar dat lijkt mij voor een baby niet echt gezond!
Maar misschien heeft iemand hier nog wat aan.

Oude vlekken:
Maak een sopje (water en bleekwater)
behandel de plek
Spoelen met water
Droog deppen

Ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben!
Fijne week.

9 opmerkingen:

Corrie zei

We hebben vandaag weer wat geleerd. En het scheelt je dochter weer in de buidel.

Ger zei

Goed is goed zeg ik altijd en waarom zou je een nieuw schommelwiegje kopen wanneer het gebruikte ook prima is.
Nou zou ik persoonlijk wel hoge eisen aan matrasje stellen en volgens de Consumentenbond zijn er heel wat belangrijke dingen zoals veiligheid ,kwaliteit en gebruiksgemak waar je op moet letten.
Jou schoonmaak/ vlekkentips zullen vast het gewenste resultaat gegeven hebben anders had je het niet gedeeld in blogpost.
Maar wanneer iemand gaat voor aankoop nieuw matrasje zou ik het advies geven ga voor afritsbare tijk die op 60 graden gewassen mag worden.


Fijne dag,Ger

Unknown zei

Hallo Ger.
Je hebt helemaal gelijk, een goed matrasje is belangrijk en een afritsbaar tijk is ideaal!
Als het matrasje niet hygiënisch schoon was geworden was er ook een nieuw gekomen, maar het is helemaal schoon en eventueel kan het zelfs wel een paar dagen in de vrieskist om helemaal zeker te zijn!
De matrasjes in deze maat hebben geen afritsbaar tijk dus als er straks vlekken in komen moet het ook gereinigd worden dus daar zijn voornamelijk mijn tips naar haar toe bedoeld!
Groetjes Gea

Elizabeth zei

Weer een heleboel geleerd! Waar die baking soda toch allemaal niet goed voor is.
Helaas hebben ze het bij ons in de Jumbo niet. Ook bij Bas v.d. Heiden heb ik het niet gezien. Binnenkort nog maar eens bij Albert Heijn kijken ...
Het is misschien ook wel online te bestellen.
Leuk dat je dochter een wiegje naar haar zin heeft gevonden. Het is wel zo knus hoor in het begin. En je kunt het ook gemakkelijk naast je bed zetten...

Marjon zei


Bedankt nog voor je reactie over de Baking soda en nu weer handige tips....je kunt bijna een nieuwe blog beginnen...Oma weet raad hihi...nee grapje...ik vind het super handig om al deze weetjes te mogen ontvangen...lieve groet Marjon

Josephine zei

Geweldig weer Gea deze super tips, en heel fijn
voor je dochter dat het matrasje weer fris en fruitig
is geworden. Leuk ook een wiegje, dat heeft toch iets
speciaals altijd in het begin.

Fijne week verder,

Lieve groetjes,
Josephine



Elizabeth zei

Nog even n.a.v. je reactie op mijn blog ...
Zou het waar kunnen zijn dat Magda een tweelingzus heeft? We weten helemaal niets van Magda. Ze roept alleen vaak om Marie... Heet ze soms Marie? Ik zou haar graag eens zien!

Mirjam zei

Hier geen kleine kindjes meer en ook geen kindermatrasjes, maar toch wel handig om te weten voor o.a. hoofdkussens. Al heb ik een speciaal kussen met nekrol, en dat kussen kan zo in de wasmachine. Maar zulke schoonmaaktips zijn altijd welkom hier. Dus wederom zeer bedankt voor de duidelijke uitleg.
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Anoniem zei

Dankjewel voor deze handige tip. Niet voor kindermatrasjes (pfff, nog effe wachten), maar onze kussens kunnen ook wel een opfrisbeurt gebruiken. En nu met deze zon droogt het natuurlijk lekker snel!
En nu ga ik even bijlezen over al je andere tips. Ik moet wel bijblijven!
Liefs, Peetje