dinsdag 24 januari 2017

Wist je........ Bruinebonensoep!

Vandaag ben ik wat laat met mijn post maar het is nog dinsdag en ik heb een recept voor jullie.
Bijn man is een alles eter maar vooral oudhollandse kost is favoriet.
Je kunt hem wakker maken voor grote pan met stamppot of een goeie wintersoep.
Dat zijn nogal wat koolhydraten en dat is voor mij niet zo goed.
Als ik stamppot maak schep ik voor mij eerst een bord groente uit de pan voor dat ik de aardappelen er door stamp dus we eten wel bijna het zelfde maar met soep lukt dat niet.
En een grote pan bruinebonensoep voor een persoon is een beetje veel!
Maar ik heb de oplossing gevonden, snelle bruinebonensoep.

Wat heb je nodig:
2 blikken bruine bonen
2 speklappen
1 aardappel
1 zakje grove soepgroente of 1 prei en 1 winterwortel
1 ui
2 bouillonblokjes
1 rookworst
Peper, zout en paprika naar smaak

Snijd de speklappen aan reepjes of blokjes en laat de bonen uitlekken maar bewaar het bonen nat.
Snipper de ui en snij de aardappel inblokjes en doe dit samen met de spekblokjes, bouillonblokjes,kruiden en het  bonen nat in de pan en laat dit ongeveer een half uur tot drie kwartier zachtjes koken.
Snijd ondertussen de rookworst en zo nodig de groente.
Na de kooktijd voeg je de groente en rookworst toe en laat je de soep weer aan de kook komen.
Als je de bonen graag heel wilt houden wacht je een kwartier met het toevoegen anders laat je de bonen mee koken.
Na ongeveer 20 minuten zonodig de bonen toevoegen en opwarmen.
Dan is de soep klaar om te eten maar je weet toch.......morgen is het nog lekkerder.

Eet smakelijk!

 

8 opmerkingen:

Corrie zei

Heerlijk bruine bonen soep. We eten het niet zoveel, want ze zijn er niet allemaal dol op.

Anoniem zei

Nee, zoiets eten wij nooit. Ik maak wel eens een bruine bonen ovenschoteltje. Ook erg lekker!
Gelukkig hebben we allemaal graag wat anders. Anders zou het maar saai zijn, niet?

Jij bent er maar druk mee.

Groetjes Thea♥

Ger zei

Een stevige voedzame soep die helemaal past bij deze winterse dagen.

Lees dat jij het bonen nat uit blik ook gebruikt.

Nou gebruik ik voor het gemak wel eens kidneybonen uit blik voor in salade of chili con carne,maar ik leerde van oma's en moeder alle bonen uit blik altijd onder de kraan goed af te spoelen tot het niet meer schuimt en zeker het nat niet te gebruiken.
Maar waarom dit nodig is kan ik ze niet meer vragen.

Zal een gaan snuffelen op internet maar verwacht zo als gewoonlijk dat de een schrijft dat het niet nodig en onzin is,en de ander dat het juist wel nodig is en waarom.
Berichten over voeding spreken elkaar zo vaak tegen dat ik er mijn buik van vol heb.

Ik blijf de bonen in zeef onder de kraan afspoelen zoals ik al m'n hele leven doe.
En weet door de jaren heen ook dat geweekte bonen het allerlekkerste zijn en ook die spoel ik goed af wanneer ze uit het weekwater(wat ik niet gebruik)komen.

Fijne dag en geniet boven 'n kom dampende soep,
Ger





Elizabeth zei

Dat ziet er heel erg lekker uit!
Ik spoel bonen uit een blik of pot ook altijd goed af in een zeef, behalve bij witte bonen in tomatensaus.
Bonen zijn heel gezond hè, veel eiwitten en een prima vleesvervanger!

Josephine zei

Hoi Gea,

Waar ben je toch, we hebben je al zo'n lange tijd niet
gezien. Hoop dat alle goed met je gaat, misschien ben je
wel met vakantie???

Wens je alvast een fijn weekend toe.....

groetjes,
Josephine

المثالية للتنظيف zei


شركة المثالية للتنظيف بالخبر

الشركة الرائدة لخدمات التنظيف بالخبر والتي تسعد بتقديم خدمات التنظيف لعملائها بالخبر حيث تعد شركة المثالية للتنظيف بالخبر خير صديق يمكن الاعتماد علية في تحقيق النظافة المثالية للمنزل والحصول علي نظافة بجودة 100% وباسعار رخيصة ومناسبة لجميع عملائها

المثالية للتنظيف zei



شركة تنظيف شقق بالخبر
شركة تنظيف شقق بالخبر تقدم لكم اليوم تنظيف شاملة للشقق والعمائر والفلل والبيوت وكل ما تحوية من مجالس وكنب ومفروشات وخزانات ومسابح بالخبر والتي تستعين في تقديم خدماتها بامهر العمالة وافضل الامكانيات حيث تقدمت علي غيرها من الشركات واصبحت بفضل الله افضل شركة تنظيف بالخبر
شركة تنظيف بيوت بالاحساء
شركة تنظيف بيوت بالاحساء تقدم لهالي محافظة الاحساء كل ما يريدونة ويبحثون عن من خدمات التنظيف ومكافحة الحشرات والتي اصبح يعتمد عليها اهالي محافظة الاحساء في سد حاجتهم للتنظيف ومكافحة الحشرات
شركة تنظيف بالقطيف
شركة تنظيف بالقطيف ايضا توفر شركة المثالي جروب فرع القطيف المتخصص في تنظيف المنازل والشقق والفلل والبيوت والقصور والمجالس والمطابخ والكنب والخزانات والمسابح بالقطيف والتي تقدمها من خلال افضل جودة للتنظيف وارخص الاسعار المناسبة لكافة طبقات عملائها بالقطيف
شركة تنظيف فلل بالجبيل
شركة تنظيف فلل بالجبيل وايضا هناك فرع الجبيل المتخصص بيتنظيف الفلل والبيوت والشقق حيث تستعين الشركة بافضل موا التنظيف المستوردة ذات القدرة العالية علي تحقيق نظافة مثالية بجودة ومواصفات قياسية
فعندما نتكلم عن شركة المثالي جرو فنحن نتكلم عن افضل شركة تنظيف بالمنطقة الشرقية والتي اثبتت مكاانتها من خلال ما قدمتة لعملائها بالمنطقة الشرقية من نظافة شاملة مع التعقيم والتلميع وابادة الحشرات وجعل المنزل امن ونظيف بجودة تصل الي 100% للتواصل علي جوال 0577017188 نصلكم اينما كنتم او زورا موقعنا علي
http://elmthaly-group.com/%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D8%AA%D9%86%D8%B8%D9%8A%D9%81-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B2%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B7%D9%8A%D9%81-%D8%AA%D9%86%D8%B8%D9%8A%D9%81-%D8%B4%D9%82%D9%82/

reda gamal 01220689236 zei

Are you looking for a company specialized in home services Tabuk, then you have to join the best company to clean and control insects and tangle the cables of the company owns the company trained technical workers and the company uses the latest equipment in cleaning and pest control and sewerage is worth mentioning that our company is the best transfer and storage company in Tabuk and Saudi Arabia This is due to the experience of our company in the field of transporting the dough together jaw and installation and warranty contact us and do not hesitate. شركة تنظيف بتبوك
شركة تنظيف خزانات بتبوك
شركة مكافحة حشرات بتبوك
شركة نقل عفش بتبوك