dinsdag 5 januari 2016

Wist je.....bewerken van pallethout!

Vanaf nu wil ik elke week een blogje maken met een tip voor jullie of een onverwachte toepassing van huis tuin en keuken producten.
Vandaag start ik met het bewerken van pallethout op verschillende eenvoudige manieren.

Ik heb dit najaar veel gewerkt met pallethout en er verschillende dingen van gemaakt.
Nu laat ik zien hoe je het hout kunt afwerken, hiervoor heb ik drie kapstokjes als voorbeeld.
Ze zijn gemaakt van het hout uit een pallet dus goed te vergelijken!

Eerst een kapstokje bewerkt met clearwax en taupewax van Made@Home.

Deze hangt op de slaapkamer van mijn huis op Ameland en daar is het hout taupe kleurig dus deze ook.

Ik ben begonnen met goed schuren en schoonmaken want het hout is ruw en smerig maar o zo fijn om mee te werken.
Daarna kwam eerst een laag taupewax die ik na het drogen met staalwol nog even heb ingewreven 
daarna nog een laagje taupewax en die is na droging goed met een zachte doek ingepoetst en als 
laatste kwam een laagje clearwax als beschermlaag voor de kleur maar ook voor de kleding.

De tweede is bewerkt met zelf gemaakte loog.
Dat geeft een mooi effect en aan ingredienten ben je nog geen euro kwijt!

De loog is eenvoudig te maken.
Doe in een schone pot of fles een dot staalwol of oude spijkers.
Giet hier over azijn en het maakt niet uit of het huishoud of schoonmaakazijn is het gaat om het zuur.
Ik gebruik zelf wat groffe staalwol maar goed uitgespoelde brillo sponsjes kan ook.
Dit mengsel laat je een paar dagen staan en roer het zo nu en dan even door om het goed te activeren.
Het is niet nodig dat de azijn heel donker word, bij mij werd het een keer diep paars en het mengsel 
wat ik nu gebruik is mooi bruin.
Na ongeveer een week is de staalwol opgelost maar er kunnen nog wel splinters inzitten dus kun je het beste je mengsel even zeven door een koffie filter of een stukje stof.
Nu is je loog klaar voor gebruik!

Ik breng het met een kwast op en laat het intrekken en als het goed verkleurd is spoel ik het zonodig even af.
Eventueel kun je het nog afwerken met een laagje clearwax maar dat is niet nodig!

De derde heb ik gebleekt!


Weer eerst goed schoonmaken en schuren en dan met gewone dikke bleek insmeren.
Als je het hout licht genoeg vind afspoelen met veel water en laten drogen.
Zonodig een laagje clearwax voor een zachte glans of kleuraccenten maken met een collorwax.
Op deze foto is het verschil tussen loog en bleek goed te zien

En het laatste voorbeeld is bewerkt met groene zeep.
Weer het zelfde hout maar nu bewerkt met staalwol en ouderwetse groene zeep.
Eerst het hout schoonmaken en schuren om de splinters weg te krijgen, het gladschuren gaat tijdens de zeepbehandeling.
Neem met een groffe pannenschuurspons een vlinke kloder zeep op en begin te poetsen.
Poets de zeep in het hout en laat het drogen, als het droog is herhaal je dit net zo vaak tot tevreden bent.

Het hout krijgt goed voelbare nerven maar het kleurverschil blijft!
Het kost wat tijd en spierkracht maar het resultaat is geweldig
Zacht, glad en schoon houd en het ruikt ook heel fris.
We hebben dit al twee jaar op de tafel van onze vakantiebungalow en ik smeer voor en na het verhuurseizoen de tafel even in met een laagje zeep, gewoon met een keukensponsje, nawrijven  met een zachte doek en klaar!

Succes en laat het even weten of je iets aan mijn tips hebt gehad!




1 opmerking:

Janny zei

Dag Gea, leuk dat je op mijn blog was.
En ook leuk om eens te kijken op het jouwe. Leuk heb je dat hout bewerkt, hoor.
Ik kom zeker nog eensneuzen.
Liefs,
Janny