dinsdag 11 oktober 2016

Wist je.........onderzetters maken!

Ken je die mooie sobere Mandela Onderzetters?
Ik zie ze steeds vaker en denk dan steeds.....die wil ik ook wel maar ik vind ze wel een beetje duur.
En elke keer denk ik dan, dat kan ik ook zelf wel maken toch, ik maak bijna alles zelf!
Ik heb alle materialen in huis en het is een leuk klusje.
Gistermiddag ben ik er aan begonnen en ik laat zien wat je nodig hebt en hoe ik het gedaan heb!

Onderzetters maken van zelf drogende klei
Ik heb dit keer de Do &Dry van de Action gebruikt.
En een schotel met rilief aan de onderkant.
Uit een pak van 500 gram heb ik 6 onderzetters gehaald.
Ik heb de klei in 6 stukken gesneden en de stukken goed gekneed, daarna een beetje plat gedrukt en met de schotel het patroon er in gedrukt.
De klei blijft aan de schotel plakken maar je kunt het er voorzichtig af halen.
Ik heb er voor gekozen om de randen een beetje bij te snijden maar dat hoeft niet.
Ik heb de klei op een stuk keukenpapier gelegd om te laten drogen.
Uit 1 pak klei maak je 6 onderzetters
Maar dat duurt ongeveer 24 uur!
Dat duurt te lang voor mij....

Een onderzetter heb ik twee keer 30 minuten in de oven laten drogen op 40 graden.
Na een 30 minuten heb ik hem omgedraaid.
Hij was nog niet helemaal droog maar wel droog genoeg om te schilderen.
Ik had gelezen dat het op 100 graden kan maar dan is de kans op scheuren erg groot.
En dat risico wilde ik niet lopen!
Onderzetter bewerk met krijtverf en Wax Oil
Ik heb hem bewerkt met Dark Grey, Coffee en black krijtverf van Made@Home gebruikt en dit weer laten drogen.
Toen met Wax Oil Clay ingesmeerd en daarna bij gestipt met Sparkling Wax Copper van Autentico.

Nu mag hij verder drogen!
De onderzetter mag nu verder drogen
Misschien maak ik hem morgen nog wat donkerder met Black Wax.

Ik ga ze niet gebruiken voor glazen of bekers.
Ik weet niet of de klei tegen warmte en vocht kan maar ze zijn voor kaarsen of gewoon om mooi te stylen.

Tot nu toe ben ik heel tevreden, de andere onderzetters laat ik eerst goed drogen voor ik ze verder bewerk.
Ik laat jullie nog weten of dat veel verschil maakt!
Ondertussen kan ik vast nog een 'steenmal' maken om ze in te bewaren!

Laat je me weten of je ook aan het kleien gaat?
Leuk als cadeautje straks in december!
Veel plezier, het is echt leuk om te doen.





3 opmerkingen:

Corrie zei

Je hebt weer een idee toegebracht op mijn lijstje. Ik zou alles wel tegelijk willen doen. Dit is helemaal hip en past goed bij de sobere stijl.

Unknown zei

Leuk Gea! Ik had ze op Instagram ook al gezien en ze staan ook nog op mijn to-do-list!
Mooi gelukt!

Groetjes Marieke

Mirjam zei

Wat een leuk idee zeg. En hoe simpel kan het zijn.
Mooi uitgevoerd!
Fijne avond,
liefs,
Mirjam