dinsdag 2 februari 2016

Wist je.........Nieuw hout verouderen.

Nieuw hout verouderen met spullen uit je keukenkastje, kan dat?
Ja dat kan, heel goed zelfs.
Maar eerst gaan we ons uitleven op het hout!

Je gaat eerst bedenken of je iets of iemand in je omgeving even flink onder handen wilt nemen en dan.... Als je zo ver bent gaan we aan de slag!

Zet je meubel of planken ergens waar je goed de ruimte hebt om stevig uit te halen, het beste is om een veiligheids bril, mondkapje en werkhandschoenen te dragen en dan........Sla er op met kettingen, bekras het hout met een staalborstel, sla er deuken in met een klauwhamer, gebruik een gasbrander, leg het hout buiten en loop er een periode overheen, maak met spijkertjes gaatjes om houtworm te suggereren,

sla er spijkers doorheen en laat die een tijd in zitten roesten, bind het hout aan de trekhaak van de auto en sleep het een stuk mee(afgesloten stuk weg), pak bijl, hiep of ander gereedschap en
bewerk het hout totdat het er versleten uit ziet.

Nu ben je je agressie wel kwijt en ga je het hout vertroetelen met een kleurtje en een schoonheidsbehandeling!

Dit is een foto van Pinterest als voorbeeld! 

Maak je loogmiddel van staalwol en azijn.
Zet sterke koffie of zwarte thee.
Gebruik het kookvocht van rapen, bieten of wortels.
Kook een bakje bramen of bosbessen in wat water.
Maak een mengseltje van Kerrie of paprikapoeder met water of olie.
Smeer het mengsel op het hout en laat het goed intrekken, als de kleur je aanstaat neem je het hout af met een vochtige doek en laat het goed drogen.
Dan kun je het afwerken met een goede Clearwax of Antiekwas en eventueel nog wat kleuraccenten aanbrengen met een Kleurwax. 

Maar het kan met Walnoten  die zijn heel geschikt om hout een donkere kleur te geven.
De gemalen walnootdoppen moeten een week lang in water worden geweekt.
Het water kun je daarna met een spons op het hout aanbrengen.
Het walnootwater geeft een prachtige donkere kleur aan het hout, vergelijkbaar aan de methode met azijn en staalwol als oplossing.
Of rode wijn Ă©Ă©n glas om het hout te bewerken en de rest.......

En zelfs met een restje kleurspoeling, als je toch je haar aan het kleuren bent, kun je het hout kleuren
Dat lijkt mij wel gaaf mijn meubeltjes aangepast aan mijn haarkleur, alleen......ik kleur mijn haar niet!

Dit zijn enkele leuke weetjes om eens mee te experimenteren. 
Maar voor je met een dierbaar meubeltje aan de slag wilt gaan........ probeer het eerst op een onzichtbare plek voor je om te kijken of het resultaat is wat je had verwacht.

Heb jij nog een leuk huis, tuin en keukenmiddeltje wat volgens jou hier wel bij hoort laat dan even een reactie achter, dan hebben we er allemaal wat aan!

Veel plezier met het uitproberen van de verouderingstechniek, misschien word het hout niet mooi maar je kunt je heerlijk afreageren als dat nodig is!

Groetjes Gea


6 opmerkingen:

Elizabeth zei

Het begint helemaal te kriebelen als ik dit lees...
't Lijkt me ook prima om een keer te doen tijdens een boze bui!
Ja, die heb ik wel eens hoor. Als ik me weer eens onwijs heb zitten ergeren.
Leuk om met natuurlijke materialen het hout te kleuren.
Helaas heb ik voorlopig geen tijd, misschien in de aankomende voorjaarsvakantie even uitproberen. Maar ik pin dit onderwerp in elk geval, dan kan ik het snel terug vinden!

Groetjes, Elizabeth

Anoniem zei

En ik lees ook wel eens van een chloorbehandeling (niet echt milieuvriendelijk ben ik bang), maar het maakt het hout mooi licht vergrijsd.
Ik kijk nu wel met andere ogen naar mensen met een stoere gebutste tafel in huis...goh, wat waren die gefrustreerd, haha!
Liefs, Peetje

Marjon zei


Haha ik moest lachen over de opmerking van Peetje....ja zo gemakkelijk kan het zijn...totdat ik zoiets zelf ga proberen en met al die kleurtjes...oooohh...laat eens foto's zien van het resultaat....lieve groet Marjon

Unknown zei

Met bleek heb ik al over geschreven, kijk maar bij de post over pallethout.
Ik vind het wel mooi maar het vergrijst niet het word heel bleek!
Maar het is een goede therapie nieuw hout bewerken
Groetjes Gea

Unknown zei

Gewoon proberen hoor, al doende leert men!
Ik laat wel een keer wat zien.
Groetjes Gea

Home and Lifestyle zei

Hihi...ik verf mijn haar wel, dus wie weet pas ik het nog een keer toe. Goede tips heb je gegeven om hout te verouderen.

Lieve groet, Ingrid

P.S. Ik heb mij als volger aangemeld