vrijdag 6 juli 2012

stofverven

Het was een warme dag, eigenlijk te warm om veel te doen maar we hadden al lang geleden deze dag gepland
Afgesproken was dat we elkaar in Markelo zouden ontmoeten in een winkeltje met Tilda spullen
Wat een leuke winkel je kijkt je ogen uit
daarna gingen we naar Lochem naar Rietje van Slagmaat
Ze was eigenlijk gesloten maar we mochten even binnen komen
Wat een gezellige winkel mooie stoffen en nog mooiere quilts
En wat zijn ze aardig
Ik kocht een rolletje stofjes en een mallenset voor een Dresdenplate

Daarna naar Warnsveld voor het hoogtepunt van de dag STOFVERVEN
En een kadotje natuurlijk, ik had voor Marleen een zeepketting meegenomen met daarop gestempeld de namen van haar kleindochters
En dit.....
Kreeg ik van haar gestempelde zakjes gevuld met lavendel en een zakje met stempels, lief hĂ©

Gistermiddag heb ik samen met Marleen allerlei experimenten uitgevoerd met boomblaadjes, ijzersulfaat en stofverf
Het is een leuke en leerzame dag geworden
Zo heb ik geleerd dat ijzersulfide en ijzersulfaat niet hetzelfde is

In de Quilt en zo staat een artikel over stofverven met planten en dat wilde we wel eens uitproberen
Het ziet er zo leuk en eenvoudig uit, echt iets voor ons
Maar als je je niet aan het recept houd krijg je dit

Een lap met allemaal rare vlekken en hele onduidelijke bladvormen (als je heel goed kijkt)
Dus..........
De volgende keer goed het recept volgen

De stoompan staat klaar
Mooie bladeren genoeg in de tuin
Even naar ikea voor katoen
En aan de slag

We zijn ook nog bezig geweest met Tie and Dye
En met een lepeltje verf op de stof laten vallen
Dit ging beter maar dat waren ook gewone wateroplosbare kleurstoffen
En dan is de uitdaging ook niet zo groot
Wel leuk om een keer te doen
Het was een heerlijke goed bestede dag
Met in de verte wel wat onweer en zo nu en dan een klein spatje regen
Maar wij konden lekker in haar mooie tuin werken

2 opmerkingen:

Francis Gortmaker zei

Leuk die Dresden Plate, dat staat ook nog op mijn denkbeeldige lijstje van Dingen Die Ik Wil Doen...

DEKAKADO zei

Zo leuk alles!! Groetjes, Marleen.