dinsdag 4 oktober 2016

Wist je......Kaarsenvet!

Het is weer vroeg donker dus willen we het thuis gezellig maken.
Gezellig met kaarsen binnen zitten
Dat doen we vaak met kaarsen!
Maar niet alle kaarsen branden mooi op en soms druipt het kaarsenvet zo langs de standaard op ons mooie tafelkleed of nog erger in de vloerbedekking.

Gelukkig weten we nu allemaal wel dat je met wat keukenrolvellen en onze strijkijzer het vet weg kunnen halen, toch?
Ik zal het toch nog even uitleggen!
Kaarsenvet eerst zo veel mogelijk wegschrapen

Je schraapt voorzichtig het aangekoekte kaarsenvet weg, even koudmaken met een ijsblokje dat zorgt er voor dat het makkelijk afbreekt van de ondergrond!
Dan leg je er een stukje keukenpapier op en strijkt voorzichtig met een warm strijkijzer (niet te heet) over de plek.
Het kaarsenvet wordt vloeibaar en het papier zuigt het op.
Zorg dat je steeds een schoon stukje papier gebruikt anders strijk je het kaarsenvet weer in de stof!
Herhaal dit tot het papier schoon blijft!
Eventueel kun je het nog even in een warm sopje uitwassen!

Heb je kaarsenvet op (gladde) stof gekregen welke niet gewassen mag worden, leg het een nacht in de vriezer en de volgende dag haal je het er zo af!
Dripende kaars

Als de kaarsenvet op je mooie plavuizenvloer is helekt kun je het verwijderen met wasbenzine.

Als de vlekken op glad geglazuurde tegels of glas zitten kun je ze na het wegkrabben met een verfkrabbertje, daarna kun je de restjes met een doekje met spiritus weg vegen.
Laat de spiritus even intrekken en veeg het dan weg, eventueel een paar keer herhalen.

Heb je kaarsenvet op hout, krab het eerst met je nagels weg, nooit een mesje of zo gebruiken dan krijg je krassen in het hout.
Dan ga je met de föhn op de lage of middenstand het kaarsenvet verwarmen tot het vloeibaar is en je kunt het met een stukje keukenpapier wegvegen! 

Als je waxine lichtjes gebruikt kunnen ze wel eens overlopen en dan is je houdertje helemaal vol met aangekoekte kaarsenvet.
Door de houdertjes een uurtje in de vriezer te zetten kun je het kaarsenvet makkelijk verwijderen.
De kouw laat het kaarsenvet krimpen en het komt los van het houdertje!
Wrijf daarna je houdertje in met vaseline en het kaarsenvet kan niet meer hechten aan de houder.

Kaarsenvet kan je ook met stoom en heetwater aanpakken maar probeer dat eerst op een onzichtbaar plekje!

Maar beter is het om er voor te zorgen dat de kaarsen niet gaan druipen!
Dat kan met de volgende tip.

Als je nieuwe kaarsen gaat gebruiken geef ze dan eerst een zoutwater badje.
Neem een bakje waar de kaarsen in kunnen liggen, als je dat niet hedt kun je ook een fridrank fles gebruiken.
Snijd een plastic fles doormidden
Knip of snij de bovenkant van de fles af, maak hem lang genoeg dat de kaarsen er rechtop in kunnen staan.
Vul dit met water en los hier een eetlepel zout in op, even goed roeren.
Zet of leg de kaarsen in het water en laat ze ongeveer tien minuten staan.
Haal dan de kaarsen uit het water en zet ze nat in de kandelaar, laat ze dan drogen.
Het zout op de kaarsen zorgt er voor dat ze niet gaan lekken!

Heel veel gezellige avonden gewenst de komende periode, zonder ongelukjes.
Maar als het mis gaat weet je nu wat je er aan kunt doen!


6 opmerkingen:

Ger zei

Ja er zijn heel veel tips om kaarsvet te verwijderen wat terecht gekomen is dáár waar wij het liever niet hebben.
Vroeger kocht ik speciale druipkaarsen omdat ik het een fraai gezicht vond die klodders kaarsvet langs oude kandelaar of mandfles.
Maar dat modeverschijnsel uit de jaren 70 licht allang achter me, koop al vele jaren enkel kleurloze kaarsen en waxine lichten van goed merk en die branden altijd mooi en heb eigenlijk nooit hinderlijk kaarsvet.
De lange dinnerkaarsen voor in mijn twee antieke kroonluchter waar er elk 9 stuks ingaan die kaarsen leg ik wel eens nachtje in de vriezer voordat ze gebruikt worden want mijn ervaring is dat ze dan langer branden.
Hier branden het hele jaar door zowel binnen als buiten bij droog weer de lichtjes en kaarsen voor de sfeer........
en de gezelligheid maken we zelf.

Fijne dag,
Ger

Mirjam zei

Wat een goeie tips zeg. Daar ga ik zeker mee aan de slag, want ik heb een heel mooi oud porselijnen blakertje, dat er inmiddels niet meer uitziet van de gemorste of gelekte kaarsvet. Ik weet zeker dat ik het nu wel weer mooi schoon ga krijgen.
Fijne avond,
liefs,
Mirjam

Elizabeth zei

Toch vind ik het nog best tegenvallen met keukenpapier en strijken...
Ik baal altijd enorm als de boel weer eens druipt.
Maar met jouw handige tips moet het toch lukken om de boel weer netjes te krijgen!
Het komt weer op m'n pinterest hoor...

Groetjes, Elizabeth

Corrie zei

Weer iets om te onthouden. Al branden hier nooit zo vaak kaarsen.
Ik ben altijd bang dat als mijn parkietje rondvliegt hij in de kaarsen terecht komt.

Anneke zei

Dat zijn tips, daar hebben we wat aan. Zelf brand ik ook veel kaarsen maar ik ga hët zeker uitproberen. Het deed mij meteen denken aan een licht grijs kleed wat ik geknoopt had. Het lag net een paar uur toen mijn vriendin met haar kinderen läng kwam en er een brándende kaars over mijn kleed veel. Oh wat baalde ik. Ik heb toen met een strijkijzer en closetpapier het vet weg kunnen krijgen oef war was dat een svhrik.
Liefs Anneke

Marijke zei

Ga ik zeker doen in de vriezer en dan insmeren met vaseline, water in die fles dat moet ik eens proberen kaarsen drijven toch op water....
Dank voor de tips!
fijne dag,
groetjes van Marijke