dinsdag 18 oktober 2016

Wist je........ Starwax bij de Praxis.

Vaak geef ik schoonmaak tips op dinsdag maar vandaag doe ik het anders!

Ik was gistermiddag bij een van mijn favorite winkels😜 de Praxis, ik had hout en spijkers nodig.
En daar kwam ik langs een kast die ik wel vaker zo voorbij was gelopen.
Maar nu stond hij in de koopjeshoek!
En koopjes in mijn klusmarkt is voor mij onweerstaanbaar.
Alles 50% korting.

Wat heb ik mee genomen:
Een boekje met adviezen en recepten, oma's huishoudelijke producten opnieuw ondekt.
Met voor elk product de toepassing, voorzorgsmaatregels en bijzondere tips.
Altijd handig om bij de hand te hebben.

Zuiveringszout.
Het lost vetten op, absorbeerd geurtjes en het maakt water zachter.
Je gebruikt het in de badkamer, keuken en (slaap)kamer.
Zelfs speelgoed kun je hier veilig mee schoonmaken.
Voor mij een goed alternatief voor de zakjes Backingsoda.
€1,75 voor een pot.

Ossengalzeep.
Ideaal voor Delicaat textiel en verwijderd hardnekkige vlekken voor het wassen.
Voor maar €1,15 een mooi alternatief voor die dure vlekken middeltjes!

En een mooi blok Marseillezeep!
300 gram voor €1,75
Voor de heb!!!
Maarje kunt zelf wasmiddel maken met Marseillezeep!

Ik heb even een recept opgezocht.

Wat heb je nodig:
80 gram geraspte Marseillezeep
40 gram soda voor de witte was
5 liter kokend water
60 druppels etherische olie

Recept om zelf wasmiddel te maken.

Kook een liter water en los hier de zeeprasp in op.
Goed blijven doorroeren tot alles is opgelost.
Voeg dan nog vier liter kokend water toe en roer het nog even door.
Verdeel dit mengsel over twee pannen of emmers en roer door een deel de soda, voor het blekende effekt op de witte was.

Als je nog een oude wasmachine hebt met aluminium onderdelen kun je beter geen soda gebruiken, dit tast namelijk het aluminium aan.
Je kunt met en magneetje controleren of je trommel aluminium of rvs is (bij rvs blijft het magneetje plakken)

Laat nu je wasmiddel een nacht afkoelen en voeg de volgende dag 30 druppels etherische olie per 2,5 liter wasmiddel toe.
Of iets meer als je een sterke geur wilt hebben.
Voor de witte was kun je citroenolie gebruiken.
Voor de bonte was eucalyptus olie en voor de fijne was lavendel olie!
Heb je een hele gevoelige huid laat dan de olie achterwege!

Bewaar de wasmiddel in oude wasmiddel flessen of koop zo'n leuke limonadetap.


Het wasmiddel is geschikt voor alle was op lage en hoge temperaturen en je hebt ongeveer een wasbolletje per was nodig!
Voor gebruik goed schudden.

Ik wil ook nog Blanc de Meudon (Spaans krijt) kopen.
Het reinigt en ontvet.
Licht schurend, polijst en laat oppervlakken glanzen zonder krassen.
En Terre de Sommieres (klei poeder) een droog vlekkenmiddel voor alle stoffen, vloeren en meubelen absorbeerd zelfs make-up en botervlekken.
En neutraliseerd vieze geurtjes.
Misschien ook nog bruine zeep.
Het reinigt, ontvet, ontvlekt en beschermt.
Geschikt voor vloeren, ovens, de was en om luizen op bladeren te verwijderen.

Dus straks allemaal naar de Praxis en dan maar soppen en poetsen!
Voor de prijs hoeven we het niet te laten.
En vergeet vooral het gratis boekje met alle tips en recepten niet.
En.....oma was toch heel wijs!





5 opmerkingen:

Marijke zei

JAAA, zuiveringszout wat is daar moeilijk aan te komen... leuk die oud opnieuw tips!
fijne dag,
groetjes van Marijke

Haak en Pen zei

Dank voor de tips. Er is zo moeilijk aan zuiveringszout te komen, terwijl je het voor van alles kan gebruiken.
Ik maak al jaren zelf zeep van Marseille zeep. Geen geld voor zo' n blok.
Groet Manon

Josephine zei

Wat weer een heerlijke tips Gea, en niet te
geloven dat het gewoon bij de "PRAXIS" te koop is.
Inderdaad allemaal naar de Praxis, hihi, ik ga zeker even langs.

Bedankt voor je reactie op mijn blog. Een tijdje geleden
reageerde ik altijd bij jou, en ook nu bekijk ik altijd
je posten. Alleen jij reageerde op een gegeven moment
niet meer bij mij en dacht dat je misschien mijn posten niet leuk vond, wat kan natuurlijk.
Toen ben ik ook gestopt met reageren, het is niet zo dat
het altijd om en om moet zijn maar als geen reactie's meer komen
dan houd het voor mij ook een keer op.

Wil je veel sterkte wensen met je spierreuma, zeer pijnlijk
inderdaad en hoop van harte dat je er t.z.t van zal genezen.

Fijne week verder,

Groetjes,
Josephine

lien zei

Oh die verpakking alleen al!!

Josephine zei

Hoi Gea, daar ben ik nog een keertje, net heb
ik ontdekt op mijn blog dat bij de gadget "Volgers"
jou pictogram is verdwenen, ????? vreemd maar waar.
Dat is dus de oorzaak denk ik dat je geen posten meer
van mij tegen kwam.

Blogger is zo vaak aan het rommelen en meestal
worden de zogenaamde verbeteringen eerder een flop.

Groetjes,
Josephine